La importància d’una dieta sana i equilibrada durant l’embaràs
28/11/2019

La importància d’una dieta sana i equilibrada durant l’embaràs

L’alimentació d’una dona embarassada ha de ser saludable i equilibrada per beneficiar-se de tots els nutrients

Durant els mesos de gestació, el més important és que la dona embarassada tingui una bona variació d’aliments, que mengi aliments de tots els grups. És a dir, la seva alimentació haurà de contenir tots els nutrients, hidrats de carboni, proteïnes, lípids saludables, vitamines i minerals. El què ha de fer una dona embarassada és menjar aliments que li aportin tot aquest ventall de nutrients. Per tant, què cal menjar i en quines quantitats?

  • Una quantitat suficient de farinacis o sigui cereals, patates o llegums
  • Verdures i hortalisses dues o tres vegades al dia
  • Fruita natural del temps que aporta vitamines, aigua i fibra i és recomanable menjar-ne dues o tres peces al dia
  • Aliments proteics com la carn, el peix, els ous... però sempre amb poc greix i se n’ha de menjar entre dues i dues racions i mitja al dia
  • Làctics com la llet, els iogurts, el formatge (intentarem que aquests formatges siguin amb poc greix i que estiguin elaborats amb llet pasteuritzada)... i és recomanable menjar-ne de tres o quatre vegades al dia
  • Oli, en poca quantitat
  • Fruita seca, en poca quantitat

Si fan això i ho reparteixen bé durant el dia, l’alimentació queda assegurada. És millor menjar poc de molts aliments que no pas menjar pocs aliments amb molta quantitat. Una dona gestant ha de repartir els àpats durant el dia segons l’activitat que tingui, fent entre quatre i sis ingestes diàries. És més important que el menjar sigui lleuger, que no pas fer un àpat molt copiós.

Pel motiu que sigui i cada cas és diferent, és possible que una dona embarassada hagi de prendre algun suplement nutritiu o vitamínic, però serà el metge o la metgessa qui li receptarà, ja que és necessari confiar en els professionals que et fan l’acompanyament durant tot l’embaràs.

Quins aliments caldria que una dona embarassada evités?

Quan una dona viu un embaràs, els aliments que no són recomanables són, sobretot, aquells que li aporten o molt sucre o molts greixos, i fins i tot aquells que combinen sucres i greixos com, per exemple, els pastissos, les llaminadures, la brioxeria industrial, les begudes ensucrades... Si nosaltres consultem la piràmide de l’alimentació equilibrada, aquests se situen al capdamunt. No els prohibim, però realment no són recomanables i només n’hauríem de menjar en moments molt puntuals. Per exemple, si volen celebrar alguna cosa, que sigui de tant en tant, que no formi part de la seva alimentació diària.

Menjar per dos durant l’embaràs? No! És un mite.

Una dona embarassada no ha de menjar per dos, sinó que ho ha de fer dues vegades millor. És a dir, d’alguna manera és un bon moment perquè la persona agafi una bona consciència de la seva alimentació i voler fer-ho dues vegades millor, dues vegades més saludable i equilibrat. Per una dona, l’embaràs és realment un bon moment per agafar consciència del què és una alimentació equilibrada i beneficiar-nos de  tots els nutrients necessaris. Al capdavall és una bona excusa per aprendre a menjar millor, ja no només durant l’embaràs sinó al llarg de la vida.

 

Eva Pio
Dietista i nutricionista a la Fundació Althaia