Com evitar les lesions en la pràctica de l’esquí?
24/1/2020

Com evitar les lesions en la pràctica de l’esquí?

A l’hora d’anar a esquiar és important fer un escalfament previ per activar el cos i disposar d’un bon material tècnic per tal d’evitar lesions. En els darrers anys, aquestes lesions han anat canviant, en bona part, per la creixent pràctica de l’snowboard.

Sempre hem de tenir en compte que quan fem una activitat esportiva és important fer un escalfament previ, perquè el funcionament dels nostres músculs, tendons, articulacions, lligaments... són més efectius quan la temperatura interna del cos és una mica més elevada. En el cas de l’esquí, en trobar-nos en unes condicions climàtiques més fredes, hem d’accentuar aquesta activació prèvia abans de fer l’activitat esportiva. En definitiva, tot i que l’esquí és vist com una activitat d’oci, no deixa de ser una activitat esportiva d’alta intensitat, tant si fem esquí, snowboard o qualsevol altra de les especialitats d’aquest món. És per això que, si el cos no ha agafat una temperatura idònia, el risc de lesions més greus augmenta.

La importància d’un escalfament previ i disposar de material tècnic adequat

Abans d’iniciar la pràctica de l’esquí s’hauria de fer un moviment continu durant uns deu minuts on es moguin les diverses articulacions, extremitats superiors i inferiors, es facin moviments d’amplitud articular, estiraments d’activació... Són exercicis molt estàndards que són útils per a qualsevol esport. Després caldria continuar amb moviments més específics de les extremitats inferiors que són les que requereixen aquest esport. 

Com en qualsevol activitat esportiva, en el moment de la lesió influeixen factors del propi esportista, però també hi ha factors externs com el material o el terreny. Evidentment, si no hi ha una bona preparació física o la persona està cansada, el risc augmenta. Per tant, cal tenir una bona condició física perquè el nostre cos estigui preparat per fer aquella activitat esportiva, però també és molt important conèixer les pròpies limitacions per no augmentar el risc. I com en qualsevol activitat esportiva, cal que el múscul estigui ben hidratat i ben alimentat perquè a mesura que es van acabant les reserves energètiques, va augmentant la fatiga i la nostra capacitat de reacció davant d’una situació imprevista és més lenta i fa que el risc de lesió augmenti.

En el cas de l’esquí, també és molt important disposar d’un material adequat: el tipus de botes, el bon estat dels esquís i de les fixacions, de les mesures de protecció cranial o de les zones d’impacte lateral... Per tant, cal disposar d’un bon equipament perquè si, per exemple, les fixacions són massa rígides i no salten quan ho han de fer, el risc de lesions al genoll és més alt. Evidentment, els traumatismes cranials es poden prevenir amb un casc homologat. Però tot el què són lesions de lligaments o musculars es poden prevenir amb una bona preparació prèvia.

Igual d’important és la qualitat de la neu perquè ens permet lliscar de manera adequada si l’estat és bo o, en canvi, si la neu es massa dura podem rebre un impacte fort.

Les lesions més freqüents

En la pràctica de l’esquí, les lesions més freqüents són les contusions que, habitualment, tenen lloc en zones laterals del cos, però també és important posar èmfasi en les lesions lligamentoses dels genolls, sobretot, el lligament lateral intern, el creuat o els lligaments múltiples. També hi ha lesions a nivell de canell, el primer dit de la mà, fractures al turmell o fractures costals o vertebrals per les contusions. I, evidentment, destacar els traumatismes cranio-encefàlics que en molts casos es donen a causa de no fer ús del casc. Hem de pensar que durant el descens en l’esquí, s’agafen velocitats importants i evidentment un traumatisme cranial amb una determinada velocitat pot ser molt greu.

En els darrers anys, ha crescut el nombre d’esportistes que practiquen l’snowboard. Aquest fet també ha suposat un canvi en les lesions, especialment, a causa dels moviments que es realitzen en aquesta pràctica esportiva. A diferència de l’esquí, en el cas de l’snowboard hi ha moltes més lesions a les extremitats superiors que no pas a les inferiors, i afecten més aviat els omòplats, la clavícula, els canells... En el cas de l’esquí, les lesions a les extremitats superiors és molt inferior i, en canvi, les lesions de genoll són molt més freqüents que no en l’snowboard.

 

Dr. Jordi Marcos
Especialista en Medicina Esportiva al CIMETIR de la Clínica Sant Josep