Preservar les vitamines i minerals de les fruites i hortalisses
17/3/2018

Preservar les vitamines i minerals de les fruites i hortalisses

Si cuinem els vegetals durant molt temps es poden arribar a perdre fins el 50 % del seu contingut de vitamines i minerals, per la qual cosa és molt important conèixer quines són les tècniques culinàries que podem utilitzar per a tenir menys pèrdues i aprofitar millor el seu valor nutritiu

El valor nutricional de les verdures i hortalisses s’associa, sobretot, al seu contingut en vitamines i minerals.

El nostre organisme necessita les vitamines i els minerals en petites quantitats, però la seva carència produeix enormes problemes de salut.

Les verdures i hortalisses contenen també una gran quantitat de fibra vegetal i altres elements fitoquímics.

Si cuinem els vegetals durant molt temps es poden arribar a perdre fins el 50 % del seu contingut de vitamines i minerals, per la qual cosa és molt important conèixer quines són les tècniques culinàries que podem utilitzar per a tenir menys pèrdues i aprofitar millor el seu valor nutritiu.

Alguns consells pràctics:

– No deixar les verdures gaire estona en remull.

– Acostumar-se a menjar les verdures ‘al dente’ i afegir unes gotes de llimona a l’hora de cuinar-les. Una de les funcions que realitzem al cuinar els aliments, és la de facilitar-ne la seva digestió. És per aquest motiu que les persones d’edat avançada o les persones amb l’aparell digestiu delicat, prefereixen menjar els vegetals molt cuits. En aquest cas el que farem serà aprofitar l’aigua de cocció com un brou per a preparar una sopa, una sèmola o un guisat.

– Menjar les verdures estofades o guisades, d’aquesta manera també aprofitem totes les substàncies que van a parar a l’aigua o el liquid de cocció.

– Menjar els vegetals crus és la millor manera per a preservar el seu valor nutritiu.

– Utilitzar les tècniques culinàries anomenades de concentració:

– Posar les verdures a l’olla quan l’aigua ja estigui bullint.

– Coure les verdures amb la seva pell, com per exemple les patates o les pastanagues.

– Coure les verdures al vapor o amb l’olla a pressió.

– Coure les verdures a la planxa o saltejades

Les vitamines i els minerals són essencials per tenir un bon estat de salut, doncs participen en totes les reaccions químiques que tenen lloc dins el nostre organisme.

Eva Pio Sáez
Dietista-Nutricionista a la Clínica Sant Josep